Prin cererea de chemare în judecată reclamantul Sindicatul Național al Polițiștilor și Funcționarilor „(*)”, prin reprezentant legal, președinte (*), în
numele tuturor membrilor de sindicat din cadrul Direcției Generale de Poliție Locală – Sector 5, prin reprezentant convențional av. Elena Vladu, în contradictoriu cu pârâții Consiliul Local al Sectorului 5 al Municipiului București și Primarul Sectorului 5 București, a solicitat: anularea Hotărârii Consiliului Local Sector 5 nr. (*)/28.02.2023, pentru modificarea și completarea Anexei nr. 3 la H.C.L. Sector 5 nr. 227/28.12.2022, privind reorganizarea și aprobarea Organigramei, Statului de funcții și Regulamentului de Organizare și Funcționare ale aparatului de specialitate ale Primarului Sectorului 5; anularea Dispoziției Primarului Interimar al Sectorului 5 București nr/ (*) 02.03.2023, privind aprobarea Regulamentului de Ordine Interioară pentru aparatul de specialitate ale Primarului Sectorului 5.
În fapt, la data de 28.02.2023 Consiliul local al Sectorului 5 București a adoptat Hotărârea nr. (*) /28.02.2023, pentru modificarea și completarea Anexei nr. 3 la H.C.L. Sector 5 nr. 227/28.12.2022, privind reorganizarea și aprobarea Organigramei, Statului de funcții și Regulamentului de Organizare și Funcționare ale aparatului de specialitate ale Primarului Sectorului 5. La data de 02.03.2023 a fost emisă Dispoziția nr. (*) a Primarului Sectorului 5 București privind aprobarea Regulamentului de ordine interioară pentru aparatul de specialitate a Primarului Sectorului 5.
Principala critică adusă de reclamant a fost lipsa avizului comisiei locale astfel cum este prevăzut de art. 29 din Legea nr. 155/2010, pârâtul invocând caracterul opțional al acestuia în cazul adoptării unor hotărâri prin care se modifică sau se completează proiectul regulamentului de organizare și funcționare a poliției locale, apreciind că acestea sunt necesare doar la adoptarea hotărârilor nu și la modificarea acestora. Conform art. 29 alin. (1) lit. b din Legea nr. 155/2010 ,,Comisia locală are următoarele atribuții (…) avizează proiectul regulamentului de organizare și funcționare a poliției locale.” De asemenea, potrivit art. 136 alin. 8 lit. c) din același act normativ ,,Fiecare proiect de hotărâre înscris pe ordinea de zi a ședinței consiliului local este supus dezbaterii numai dacă este însoțit de (..) avizele cu caracter consultativ ale comisiilor de specialitate ale
consiliului local.”
Tribunalul apreciază că Hotărârii de Consiliu local ce modifică Hotărârea de Consiliu local nr. 227/28.12.2022 îi sunt aplicabile mutatis mutandis regulile de adoptare a hotărârii modificate, pe de o parte întrucât legiuitorul nu a distins în privința obligativității acordării avizului emis și pe de altă parte întrucât se impune respectarea simetriei actelor juridice. Mai mult decât atât, din interpretarea sistematică a art. 29 din Legea nr. 155/2010 și art. 136 alin. (8) din C. adm. rezultă că este necesar ca .n cazul oricărei hotăr.ri emise de Consilul local să fie emise avizele cu caracter consultativ emise de comisiile de specialitate ale consiliului local.
Așadar, în urma analizei coroborate a textelor de lege de mai sus, dar și a principiului de drept ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus, rezultă că și în situația modificării sau completării a regulamentului de organizare și funcționare este necesar avizul consultativ al Comisiei Locale de Ordine Publică.
Tribunalul apreciază că existența avizului consultativ este o condiție procedurală anterioară emiterii unui act administrativ, a cărei neîndeplinire atrage nulitatea actului. Avizul consultativ se caracterizează prin aceea că autoritatea publică pentru care legea prevede competența de a emite un act administrativ este obligată si solicite avizul, dar are libertatea de a aprecia dacă se conformează sau nu cu conținutul acesteia.
Raportat la cele de mai sus, rezultă că dispozițiile art. 136 alin. (8) din Codul administrativ stabilesc că înscrierea proiectelor de hotărâre a consiliului local pe ordinea de zi poate fi realizată doar atunci când există avizele consultative emise de comisiile de specialitate, fără a se face diferențierea între faptul că s-a emis un aviz favorabil sau nefavorabil.
Așadar, existența avizului consultativ este obligatorie în sensul că organul de decizie este obligat să-l solicite, întrucât fără existența sa, proiectul de hotărâre nu poate fi înscris pe ordinea de zi a ședinței consiliului local și nu poate fi supus dezbaterii, deci hotărârea nu poate fi adoptată în lipsa acestui aviz însă, datorită caracterului său consultativ nu are îndatorirea de a i se conforma, putând adopta un act juridic contrar avizului – Sentinţa civilă nr. 5762 pronunțată de Tribunalul București, Secţia a II-A Contencios administrativ și fiscal la data de 06.09.2024.
